Rozwój pracownika w firmie

Rozwój pracownika w firmie – jakie może przybierać formy?

Pracodawca ma obowiązek umożliwiać zatrudnionym rozwój zawodowy. Jak sprawić, by pracownicy faktycznie podnosili swoje kwalifikacje, stale doskonalili umiejętności i po prostu pracowali coraz lepiej? Jest na to wiele sposobów i nie wszystkie są bardzo kosztowne. 

Zanim zdecydujesz się na jakieś rozwiązanie, porównaj różne oferty np. szkoleń, przeczytaj opinie i zastanów się nad realnymi potrzebami w swojej firmie. Czy branża, w której działasz, rozwija się w jakimś nowatorskim kierunku, który warto zgłębić i wyprzedzić konkurencję? A może Twoje przedsiębiorstwo z jakiegoś powodu wciąż pozostaje w tyle za rywalami na rynku? Zwróć uwagę na niedociągnięcia, przyjrzyj się działalności poszczególnych zespołów, ich skutecznością i dynamiką. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zapytaj samych pracowników – managerów albo wszystkich podwładnych (możesz zrobić ankietę, poprosić o wysłanie sugestii na adres e-mail, wrzucenie kartek do specjalnie przygotowanej skrzynki itp.). Zwróć szczególną uwagę na powtarzające się pomysły. Jeśli wiele osób zauważa jakieś braki, prawdopodobnie one faktycznie istnieją i hamują działanie firmy! A zatem – jak zadbać o rozwój zawodowy zatrudnionych? Oto popularne rozwiązania. 

Szkolenia

Najprostszym sposobem na zadbanie o podnoszenie kwalifikacji przez pracownika jest zorganizowanie szkolenia. Taki kurs może mieć formę stacjonarną – możesz zaprosić nauczyciela do firmy, lub internetową. W sieci działa obecnie tak duża liczba platform e-learningowych, że z pewnością znajdziesz coś, co odpowiada potrzebom Twojego przedsiębiorstwa. Nie wszystkie szkolenia są odpłatne! W internecie znajdziesz na przykład darmowe kursy dla programistów czy grafików, a także dotyczące kompetencji miękkich. 

Za remonomane, certyfikowane szkolenia, szczególnie te organizowane np. przez zagraniczne jednostki szkoleniowe, uczelnie wyższe, trzeba oczywiście zapłacić, niekiedy niemało. Taka inwestycja może się jednak opłacać. Zwróć uwagę na możliwość wykupienia pakietów dla firm – często dostępne są zniżki przy zakupie kilku kursów na raz. 

Konferencje

Udział pracownika w konferencji branżowej to nie tylko dobry sposób na poszerzenie przez niego wiedzy, ale też na wypromowanie firmy na arenie krajowej lub międzynarodowej. Praktycznie wszyscy więksi gracze w danej branży biorą udział w tego typu spotkaniach, sympozjach. Pamiętaj, że zgłoszenia wysyłane są często z dużym wyprzedzeniem, pracownik musi mieć też czas, by odpowiednio przygotować się do ewentualnego wystąpienia. Konferencja to również dobry sposób na pozyskanie nowych kontrahentów, zacieśnienie współpracy z obecnymi. Wiele takich wydarzeń odbywa się także w mieście Szczecinie.

Targi branżowe

Udział w targach branżowych to kolejny dobry pomysł. Dzięki takim wydarzeniom pracownik lepiej poznaje środowisko, uczy się konfrontacji z innymi specjalistami, prezentowania swojej firmy i bronienia jej wartości. W czasie targów można pozyskać nowych pracowników, kontrahentów, zapoznać się z różnego rodzaju nowinkami na rynku. 

Studia podyplomowe

Wysyłanie pracowników na studia na pierwszy rzut oka może wydawać się dość niezwykłym pomysłem. A jednak pobieranie nauki na uczelni wyższej nie musi kolidować z pracą w firmie. Zajęcia na studiach podyplomowych odbywają się często wieczorowo lub w weekendy. Dodatkowe dyplomy dla kadry managerskiej mogą podnieść prestiż firmy, nie mówiąc już o tym, że dzięki zajęciom pracownicy poszerzą wiedzę i rozwiną się zawodowo. 

Coaching

Zapraszanie coacha do firmy wciąż nie jest w Polsce tak popularne, jak na Zachodzie, jednak dobry trener zawodowy naprawdę może zdziałać cuda i poprawić jakość pracy Twojego zespołu. Warsztaty ze współdziałania w grupie, komunikacji zdalnej, a może radzenia sobie w stresujących sytuacjach, wystąpień publicznych czy kontaktów z klientami? Możliwości na rynku jest wiele.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*
*